Grønt og gult skip seiler på havet.
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Det planlegges ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi

Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg i Moss

Stadig flere norske fartøyer vil gå på batterier. Og det skal bygges flere ladeanlegg. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss.

Felleskjøpet har i over hundre år sendt store mengder korn og gjødsel sjøveien for å holde norske bønder med det de trenger. Nå tar de et steg inn i fremtiden sammen med K. Sætre Rederi AS. Planen er å bytte ut dagens dieseldrevne frakteskip med et som går på batteri.

For å få det til bygges det også ladestasjoner langs kysten: én ladestasjon ved Felleskjøpets kai i Vestnes og en ved Kambo i Moss.

Når det nye batteriskipet er klart og ladestasjonene på plass, kan Felleskjøpet frakte varer langs kysten fra Moss i sør til Glomfjord i nord så å si uten utslipp.

91 prosent elektrisk

Batteriskipet skal gå på 91 prosent elektrisk drift i snitt, og dermed kutte CO2-utslippet med rundt 1 540 tonn hvert eneste år.

– Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5 000 tonn last, sier Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS i en pressemelding.

Skipet skal frakte korn nordover og gjødsel sørover, så det blir fullt lastet begge veier. Satsingen passer med andre ord som hånd i hanske for partene.

– Vi er svært takknemlige for støtten fra Enova, som er avgjørende for videre framdrift. Som landets største totalleverandør til landbruket, har vi et ansvar for å redusere klimaavtrykket også når det kommer til transport, sier Ada Schjelderup, konserndirektør drift og utvikling i Felleskjøpet Agri.

Prosjektet viser at det er fullt mulig å bruke batteridrevne løsninger også i tung godstransport til sjøs. Det kan åpne døren for enda mer utslippsfri sjøfart, forteller Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder i maritim transport i Enova.

– Samarbeidet mellom Felleskjøpet og K. Sætre Rederi er et godt eksempel på hvordan grønn teknologi og nytenking kan gjøre både miljøet og logistikken bedre. Dette er et tydelig eksempel på hvordan vi sammen kan få fart på det grønne skiftet og forhåpentlig inspirere flere, sier Forsnes Jahn.

Tildelt støttebeløp til Ennova for Felleskjøpet Agri til ladeanlegg på Kambo er 4 140 000.

 

 

Våre siste saker her:

Når skatten straffer dem som bygger landet
Selskapsskatten er rettferdig: Jo bedre det går, jo mer betaler du. Overskudd...
Moss, Våler og Råde undertegnet avtale om flere læreplasser
Kommunene Moss, Våler og Råde har sammen med Østfold fylkeskommune signert en...
Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger
Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black...
Én av fem frykter de ikke har råd til jul
For mange nordmenn står julefeiringen i fare fordi økonomien ikke strekker til....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *