20241001_144912
Mye av veinettet i kommunen er gammelt og i temmelig dårlig forfatning. 50 kilometer kommunal vei har dårlig eller svært dårlig tilstand.

Veistandard med etterslep på tresifret millionbeløp

Tekst og foto: Kai Lofthus

Moss kvittet seg med sulfatlukta. I stedet velter køer, støy og forurensning inn over byen. Et tresifret millionbeløp vil kostnadene bli for å sette veiene i tipp-topp stand.

“Hvis du eier flere enn en vei, er det kanskje ikke du som eier veiene, men veiene som eier deg,” heter det fritt etter Lao Tzu.

Hver bidige dag transporterer Bastøferjene i snitt 5.500 biler mellom Moss og Horten. Når bilistene dunker i land på østfoldsiden, er de på riksvei 19 og drar ofte rett videre til E6.

Og det kan sikkert høres attraktivt for dem som er engasjert i næringsutvikling. For andre er det uutholdelig uten en sterk distraksjonsevne eller musikk i hodefonene.

Veien eies av staten. Dermed slipper kommunen utgifter til vedlikehold. Likevel påvirker den fort trafikkflyten på tilstøtende veier. Og det skaper slitasje på kommunalt eide gater når bilister tar omveier.

Ikke minst, når veinettet er eid av henholdsvis staten, fylket, kommunen og private, blir det krevende å samordne kvaliteten.

Bastøfergene utgjør fjordforbindelsen på riksvei 19 mellom E18 i Undrumsdal og E6 i Moss.

Så, hva er status?

  • En ny riksvei 19 er på en liste over prioriterte utviklingsprosjekter. Estimert kostnadsramme er på 5 milliarder kroner. Når våren er tilbake, skal Stortinget debattere nasjonal transportplan igjen.
  • Kanalbrua og Helgerødgata oppover Jeløya, eid av fylket, har også problemer og skal videreutvikles. Hvis brua var et menneske, ville den for lengst ha blitt pensjonert. For to år siden ble fire felter innskrenket til to for at den fortsatt skulle tåle litt trafikk. Et planforslag ble nylig sendt ut på høring med frist i begynnelsen av november.
  • Vedlikeholdet av kommunale veier blir ikke høyt prioritert nå. Kommuneøkonomien er praktisk talt i grøfta, oppført på ROBEK-lista for betinget godkjenning og kontroll. En representant for Statsforvalteren sier til BY Moss at første mulige dato for å bli uavhengig igjen, er 1. mars.

Et enormt etterslep

Mer enn halvparten av veinettet på rundt 350 kilometer er eid av kommunen. 20 prosent er fylkesveier. Resten er riksvei samt deler av E6.

Her er det normalt en daglig kamp mellom bilister som kjører ut fra havna, over Kanalbrua og i motsatt retning av riksvei 19.

“Mye av veinettet er gammelt og i relativt dårlig forfatning. 50 kilometer kommunal vei har dårlig eller svært dårlig tilstand,” oppsummerte kommunen i forrige årsrapport.

Kommunale gater i boligstrøk og sentrum er blant de mest forsømte.

Når noe blir utbedret nå, er det kun for å unngå trafikkfarlige situasjoner. Det medfører ingen kosmetiske forbedringer eller fartshumper.

Asfalteringsbudsjettet i fjor var på omkring 7,5 millioner kroner. Budsjettet i år er på 4 millioner.

Vi spurte Jan Olav Eskedal i avdeling for vei, vann og avløp om hvor mye som må til for å komme ajour:

– Vi har ikke laget noen status på etterslepet, men kan vel antyde et sted mellom 40 og 50 millioner kroner. Asfaltdekket kommer aldri til å bli 100 prosent, da det er slitasje på veiene hele tiden. Hvis vi skal utrette alt til dagens standard, vil det nok bli et tresifret millionbeløp.

Sjelden politisk enighet

Utfordringene har skapt en sjelden politisk enighet. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har så langt vært eneste motstandere av en ny riksvei 19. I sommer anerkjente Høyres stortingsrepresentant, Trond Helleland, betydningen av den rødgrønne siden:

Det går potensielt an å sitte her som oksen Ferdinand og lukte på blomstene. Da er det samtidig anbefalt å lukke øynene mens du hører på musikk. Musikktips: I Could Be A Real Winner av mossebandet Superfamily.

– Takk til opposisjonspartiene SV og Rødt, som sikrer at vi ikke må godta et diktat fra regjeringspartiene om ny nasjonal transportplan.

Miljøpartiet De Grønne er prinsipielt imot veiprosjekter som øker kapasiteten. Men selv de støtter prosjektet. MDGs lokale gruppeleder, Benedicte Lund, merker problemene både som bilist og talsperson for myke trafikanter.

– MDG har som hovedprinsipp at vi skal være gode på asfaltering og vedlikehold framfor å bygge nytt. Men det er mange strekninger i byen nå som er fryktelig dårlige. De er ubehagelige å kjøre på for bilistene og kan være livsfarlige for syklister og andre tohjulinger, sier Lund til BY Moss.

Rødt Østfolds gruppeleder, Ann May Noomi Martinsen, bekrefter den politiske viljen til samarbeid:

– De fleste partier er nå overordnet opptatt av å få på plass en snarlig løsning for riksvei 19 og Kanalbroa. Ikke minst må vi finne finansiering som ikke belaster innbyggerene uforholdsmessig. Rødt vil ha riksvei 19 rett fra ferja og inn i tunnel, uten å berøre den byinterne trafikken fra Jeløya. Det er ikke riktig at innbyggerne i Moss skal betale for å være gjennomfartsåre for en sterkt belastet del av riksveinettet.

Til opplysning kan nevnes at stein fra Torsnes i Gamle Fredrikstad gjennom mange år ble eksportert til utlandet. Steinen derfra skal fortsatt være gateunderlag i deler av Paris, Buenos Aires, New York City, London og Hamburg.

Når det er bra nok for internasjonale metropoler, bør det vel også være bra nok for Moss?

PS. Hva med mer gatestein? Det er mye mer slitesterkt, ser betydelig vakrere ut og er gjenbruksbart. Når hastigheten i sentrumsgater uansett ikke er over 30 km/t, spiller det kanskje minimal rolle om det er litt ubekvemt for bilistene?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *