20240906_111454
Elevene får undervisning i "det grønne klasserommet". Her oppleves en mer virkelighetsnær læring. De får andre sosiale relasjoner, bedre kontakt med naturen - og fysisk aktivitet.

Uteskole – det grønne klasserommet

Tekst og foto: Lene Larsen

Mange barn og unge sliter med skolevegring. Å flytte undervisningen ut av klasserommene, byr på en rekke fordeler.

Sola varmer allerede godt fra skyfri himmel. Det er fredag og vi skal få være med på uteskole i regi av Oslofjordens Friluftsråd sammen med Moss Voksenopplæring.

Allerede er det gått et par uker siden skolestart. Det kan fort bli kjedelig å sitte lenge i et klasserom. Oslofjordens Friluftsråd har kurs som kan inspirere til alternativ undervisning ute i nærområdene.

Uteskole har god effekt

Hanne Heide jobber for Oslofjordens Friluftsråd. Hun er opptatt av læring gjennom lek. Både lek og fysisk aktivitet har positiv effekt på psykisk helse. Konsentrasjonen blir bedre, og det blir enklere å lære.

– Kroppen slapper av, og vi ser glede og smil, sier hun. Lærere kan oppleve å se enkelte av sine elever smile og le for første gang gjennom lek og læring ute.

Hanne har uteskole hele året. Den kalles “det hvite klasserommet”. Hun er også med på å arrangere skiskole.

Hanne har med seg undervisningsopplegg som passer for flere nivåer. I dag har hun besøk av elever ved Moss Voksenopplæring. De kommer fra Afghanistan, Syria, Iran, Palestina, Somalia, Eritrea, Kongo og Sudan og er her for språktrening.

Normalt har de undervisning på en skole som ligger i et område hvor det bygges på alle kanter og det er mye støy.

Gode samtaler ute i det grønne.

Lek også for voksne

Det er rolig i Nesparken, som er åstedet for dagens uteskole. Hanne starter med å fortelle deltakerne at nordmenn liker å snakke, men er for sjenert til å starte samtalen. Hun viser oss en lek som kalles “jeg heter og jeg liker”.

– Dette er en aktivitet som kan brukes for å øve på for eksempel verb. “Liker” kan for eksempel byttes ut med “har”, sier Hanne.

– Oppgaven er at deltakerne skal stå i ring med en person i midten. Personen i midten skal si en ting de liker, og alle som liker det samme, skal bytte plass i sirkelen.

Jeg benytter anledningen til å ta en prat med en av elevene. Mohammed Ahmad har bodd i Norge i ett og et halvt år. Vi snakker litt om kulturforskjeller når det gjelder lek og bruk av naturen.

– Lek er for mange muslimer forbundet med barn og ikke sett på som undervisning. Derfor kan det nok være vanskelig for mange muslimer å hive seg ut i leken, sier han og smiler.

– Norge har veldig vakker natur, og nordmenn liker å bruke den. Mange trener ute. I min kultur er vi opptatt av det sosiale i naturen. Vi liker å sitte ute og snakke sammen mens vi spiser god mat, drikker kaffe eller te – og røyker.

Mohammed Ahmad

Selv bruker Mohammed naturen mye til å sitte ved et rolig vann og meditere over dagens hendelser. Da får han ro og styrke i sjelen.

– I naturen får man enklere tanker.

Nordmenn er hjelpsomme

Vi sitter på en benk i solen på en av de varmeste dagene i september. Det snakkes om natur, samfunn, kultur og religion – temaer som er viktige å dvele ved for å kunne integrere seg i et samfunn.

Mohammed er veldig god i norsk muntlig, og han forteller at det har vært avgjørende for ham å kunne komme til steder som bibliotek og få kontakt med nordmenn.

Dessverre finnes det for få slike plasser man kan møtes. Han var selv så heldig å treffe en pensjonist på biblioteket i Porsgrunn da han først kom til Norge. De ble venner og møttes ofte på biblioteket for å prate.

Mohammed forteller også om hvor overasket han ble over nordmenns vilje til å hjelpe.

– I andre kulturer kan man ofte få et nei når man ber om hjelp. I Norge skjer ikke det. Jeg har ennå ikke opplevd at det ikke passet for en nordmann å hjelpe, sier han.

Han forteller også at han er så takknemlig for at Norge er et land med likestilling, hvor alle har rettigheter. I andre europeiske land har han opplevd statlig rasisme.

Gode samtaler og praktisk læring

I løpet av dagen blir det rom for flere samtaler som en ellers ikke ville hatt, men som er viktige for elevene. En gruppe elever sitter på en fjellknaus og snakker om hvor viktig det er å prate norsk. En annen gruppe sitter og snakker om yrker og yrkesvalg. Brått har tiden gått, og vi har fått mye muntlig trening og fysisk aktivitet.

Samtidig som vi har hatt det gøy.

– Skuldrene senkes og man slapper mer av når man er ute, slår Hanne fast.

Praktisk læring; å sette sammen et stormkjøkken.

Mot slutten av dagen trekker Hanne gjengen sammen. Hun vil vise dem hvordan man setter sammen et stormkjøkken og snakke litt om gode tips når det gjelder turmat. Elevene følger ivrig med og får selv lov til å prøve.

Vi snakker om hva slags klær som er bra til vær og vind, og hun viser dem en liste over “10 gode grunner til å være ute”. til slutt får vi en påminnelse om at det er god turskikk å rydde opp etter seg og ta med søppel.

Tilbakemeldingene fra elevene viser at de var veldig fornøyd med dagen og syntes det var fint med litt ekstra aktivitet. De ønsker at Hanne skal komme tilbake til vinteren for å lære dem å stå på ski. For i år blir det masse snø – bare se på alle rognebærene og konglene!

Et samarbeidsorgan

Oslofjordens Friluftsråd ble stiftet i 1933 og er et samarbeidsorgan for kommuner og fylker langs Oslofjorden. OF Har ansvar for store friområder langs fjorden. Hovedoppgaven er å tilrettelegge for ferdsel langs fjorden.

Rådet ønsker å ivareta friluftslivets interesser og beskytte naturen. De er opptatt av at Oslofjorden har sin egenverdi, samtidig som den er viktig for livskvaliteten til dem som bor i området.

OF er også et kompetansesenter som gjennomfører en rekke prosjekter, blant annet bekjemping av marin forsøpling. I tillegg har OF i flere tiår jobbet med aktiviteter rettet mot skoler, barnehager og aktiviteter i barns fritid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *