Tre personer går i mørket med refleks.
Nå er det på tide å finne frem refleksen. Foto: Morten Brakestad / Trygg Trafikk

Torsdag er årets refleksdag

Nesten halvparten av voksne bruker refleks. Det er for dårlig, mener Trygg Trafikk. De håper alle vil gjøre seg synlig for andre trafikanter i år.

– Når vi sykler eller går i trafikken, må vi gjøre oss så synlig som mulig. Nå er det som regel mørkt ute på vei til skole og jobb, og mørkt på vei hjem igjen. Det kommer like brått på hvert år for de fleste av oss.

– Derfor er refleksdagen en ypperlig anledning til å finne fram reflekser fra skuffer og skap, sier spesialrådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk i en pressemelding.

De skal dele ut reflekser til forbipasserende på refleksdagen og oppfordrer alle til å kjøpe seg refleks.

Siden 2006 har Trygg Trafikk brukt den tredje torsdagen i oktober til å markere refleksdagen.

Fem smarte tips:

1. Fest reflekser på alle jakker og bagger.

2. Legg refleksbånd i skoene for ikke å glemme.

3. Bruk reflekser som dingler når du går, da synes du best.

4. Bruk minst to reflekser, en på hver side. Da synes du fra alle kanter.

Våre siste saker her:

Det du planter i hagen kan få store konsekvenser for naturen
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Kan arbeidsgiver bestemme når du skal ta sommerferie?
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Bil
Audi presenterer sin raskeste og kraftigste bil noensinne
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...
Bil
Denne elbilen kjørte lenger enn produsenten lovet
I verdens største elbiltest er testvinneren bilen som kjører lengst sammenlignet...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *