IMG_3324

Det er lønnsomt med stell av klipper’n og freser’n – her har du huskelisten

Tekst og foto: Ivar B Johansen

De aller fleste av oss med hage og plen har gjerne en eller flere redskaper som drives av motor eller batteri. Dette er utstyr som er bygget for å tåle en støyt og vil som regel overleve det meste av fraværende vedlikehold.

Det er imidlertid ganske kostbart utstyr, så rent økonomisk er det kanskje lurt å ha noe enkelt ettersyn og klargjøring før sesonglagring.

En motorgressklipper skal jo bare rusle og gå hver gang man trekker i snoren. Ofte får man høre at: «Den gikk jo supert når vi dyttet den inn under terrassen i fjor høst». Når man trekker den frem på våren og gresset har begynt å røre på seg, vil den ikke starte. Et vanlig problem, smiler mekanikeren på hagemaskinverkstedet, og legger til at det er jo dette de lever av.

Etter en stund får vi likevel lurt ut av ham noen gode råd om forebyggende vedlikehold.

Renhold

En grundig rengjøring er kjempesmart før maskinen går i opplag. Fuktig gress under skjoldet ved kniven inviterer til omfattende korrosjonskader (rust) og denne fuktigheten kan raskt spre seg til andre vitale deler. Vask den ren og skrap løst alt som har satt seg fast.

Husk at gressklipperen ikke må snus på hodet, bare vippes opp fremover bare så høyt at man kan komme til under. Motoren må ikke startes før det har gått en times tid etter at den er satt på hjulene igjen. Før man gjør dette må man fjerne plugghetten slik at man forhindrer motoren å starte når fingrene jobber under den.

Når du likevel er under klipperen, kan det være lurt å skru løs kniven. Dette for så å slipe den skarp og fjerne alle hakk og merker etter sommerens småstein på plenen. Vær obs på at noen klippere har links (mutteren skrus feil vei) festemutter på kniven.

Tøm tanken

Det man så kan tenke på er at bensintanken bør være tom når den settes bort. Det enkleste er å kjøre den så tom som mulig siste gang den brukes. Lufter man så med åpent lokk et par dager, vil nok den siste rest fordampe fort (dette gjør man selvfølgelig utendørs). Har man glemt seg bort, kan man jo bare kople fra slangen under tanken og tømme den på den måten.

Gammel bensin i tanken kan tykne og gi avleiringer som kan tette dyser og lignende inne i forgasseren. Da er det umulig å starte uten at denne renses fullstendig. Når tanken er tom, er det lurt å starte klipperen for å «kjøre ut» det som eventuelt ligger i forgasseren.

Luftfilter og tennplugg

Sjekk i instruksjonsboken hvordan du demonterer og renser luftfilteret. Dette kan man jo rengjøre, men ofte er dette meget skittent, så da bytter vi det ut.

Skru ut tennpluggen, bytt den ut hvis den begynner å gammel. En tennplugg reduseres med tiden og kan gi startvansker.

Før du skrur den inn igjen tømmer du omtrent en teskje motorolje i plugghullet. Så drar du i startsnora et par ganger slik at motoren går rundt og oljen fordeler seg i sylinderen. Dette forhindrer rust i sylinderen.

Det er også lurt å smøre alle bevegelige deler, inkludert gassvaieren og mekanismen for justering av klippehøyde. Noen dråper olje her kan spare deg for mange irritasjoner og reparasjoner med lang ventetid gjennom sommeren.

Oljeskift

Hvis du våger deg ut på det, er det også lurt å skifte oljen en gang i året. Oljeskift kan man gjerne gjøre om høsten, i tilfelle noe fuktighet har lurt seg inn i oljen fra sommerens regntunge dager. Dette kan skape seriøse problemer gjennom vinteren. Husk at olje er ferskvare og har begrenset effekt når den blir gammel.

Finn frem instruksjonsboken igjen og les deg opp på fremgangsmåten for oljeskift. Du må anskaffe deg ei lita pumpe og ny olje. Pumpen bruker du til å pumpe den gamle oljen ut av motoren. Er den lei til å få i gang, kan det være lurt å helle litt olje inn i pumpen før man begynner å pumpe. Da tetter pakningene og oljen kommer ut av motoren. I instruksjonsboken står det også hvor mye og hvilken type ny olje som skal fylles på. Dette er viktig å følge, da det ikke er bra for motoren om det kommer for mye olje ned i den.

Oppladbare klippere

Selv om klipperen har elektrisk motor som drivverk er renholdet like viktig. Husk å ta ut batteriet før du setter i gang. Smøring av hagens elektriske hjelpemidler er nøye omtalt i instruksjonsbøkene som følger med. Dette er det viktig å lese seg opp på, da det ikke er alle som skal smøres like intenst som man kanskje ønsker. Alle batterier tas ut og oppbevares på et frostfritt sted. Det må også lages en rutine som sørger for vedlikeholdsladning av batteriene en gang i måneden, eller minst annenhver måned. Det er ingen garanti for at batteriene vil overleve en fire til fem måneder lang lagring uten vedlikeholdsladning.

Lagerplassen

Oppbevaringssted er også viktig. Under terrassen er ikke alltid like lurt gjennom vinteren. Bruk heller en garasje eller redskapsbod som har god utlufting. Har klipperen startbatteri, må dette oppbevares frostfritt og sørges for ladning en gang pr. måned gjennom vinteren. Husk at klipperen må stå på alle fire hjulene gjennom hele lagringstiden. Henger man den opp renner oljen ut av motoren og det kan ende med havari.

Da alt er klart, kan du stolt la klipperen og snøfreseren bytte plass. Har du sørget for et lignende vedlikehold på snøfreseren som du nå har gitt klipperen, vil nok den også starte når du har fylt på bensin. Et sist lite råd. Når du fyller på bensin, er det lurt å fylle tanken – åpne bensinkrana og så ta en kopp kaffe til bensinen har rent ned i forgasseren. Da skulle den starte lett.

Skulle dette virke noe komplisert, eller om du ikke har det nødvendige verktøyet som skal til, er det fornuftig å bestille servicetid til utstyret før sesongen tar til.

Det er gjerne fullt trykk hos hagemaskinverkstedet rett før snøen faller, eller når gresset gror som mest. Lykke til.

2 Responses

  1. «Har klipperen startbatteri, må dette oppbevares frostfritt og sørges for ladning en gang pr. måned gjennom vinteren»
    Dette stemmer dårlig med hva batterieksperter prediker. Et oppladet startbatteri fryser ikke før ved -68˚ Celsius. Det beste er å lade det helt opp, koble fra batteripolene og så oppbevare det kaldt – gjerne i frosttemperaturer. Da risikerer man ikke selvutlading, og batteriet er like friskt når våren kommer. En topplading en gang i løpet av vinteren er lurt.

    1. Du har selvfølgelig rett hvis det er snakk om blyakkumulatorer, men her snakkes det om batterier av samme type som man har på drill, sager osv. disse må sørges for at lades opp jevnlig. Takk for innspill.
      Ivar B

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *