Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger her i landet i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
– Den gode veksten er positiv for norsk reiseliv og for mange lokalsamfunn. Norge står sterkt internasjonalt, samtidig som nordmenn fortsetter å utforske eget land, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge i en kommentar til juni-tallene fra SSB.
– Samtidig minner veksten oss om hvor viktig det er å fordele trafikken både geografisk og gjennom hele året. Vi må fortsette å jobbe for at flere reisemål får ta del i veksten, slik at vi unngår

overbelastning på utsatte områder og sørger for bærekraftig verdiskaping, legger Horrigmo til.
Utenlandske turister står for veksten
Økningen i juni skyldes særlig en kraftig vekst i utenlandske overnattinger, som er opp 15 prosent fra i fjor. Dermed stod utenlandske besøkende for 39 prosent av overnattingene, sammenlignet med 35 prosent i juni 2024.
Antallet norske overnattinger gikk noe ned sammenlignet med juni i fjor (-2 %), men lå fortsatt åtte prosent over nivået fra juni 2019.
– Det er fint å se at mange nordmenn fortsatt velger å feriere i eget land. Det viser at nordmenn setter pris på alt det Norge har å by på – samtidig som det er et viktig bidrag til både lokale arbeidsplasser og mer bærekraftig turisme, sier Horrigmo.
Turistene sprer seg bedre
Tallene viser at veksten i kommersielle overnattinger sprer seg godt. Flere fylker opplever økning fra juni i fjor, og spesielt Vestfold skiller seg ut med en vekst på 31 prosent fra i fjor. Finnmark (+11 %), Akershus (+10 %), Buskerud og Telemark (+9 %) og Østfold (+7 %) viser også tydelig fremgang.
– Det er positivt å se at turismen nå i større grad sprer seg utover landet. Når flere regioner tar del i veksten, bidrar det til lokal verdiskaping og reduserer risikoen for overbelastning i de mest besøkte områdene i sommermånedene, sier Horrigmo.
Vestland på topp – Oslo med liten nedgang
Vestland var fortsatt det mest besøkte fylket, med nesten 801 000 kommersielle overnattinger i juni. Det er en vekst på to prosent, særlig drevet av Bergensregionen (+8 %).
Oslo hadde 663 000 kommersielle overnattinger, en nedgang på to prosent. Det er den første nedgangen i hovedstaden på lang tid.
– At veksten fordeler seg bedre geografisk er viktig for å sikre bærekraftig utvikling i reiselivet. Målet er å skape gode opplevelser for både gjester og lokalsamfunn – året rundt og i hele landet, sier Horrigmo.