Ansikt av mann som har maske foran halve fjeset.
Hvis du mottar e-post med lenker eller vedlegg som kan inneholde skadevare – vær kritisk til avsender og meld fra ved mistanke.

Sommersvindel truer både bedrifter og privatpersoner

Når feriemodusen slår inn, senkes skuldrene – og beredskapen. Svindlerne vet å utnytte vår tillit i en avslappet tid. – Vær på vakt, og anmeld dersom uhellet er ute, oppfordrer bankens anti-svindel-avdeling.

– Sommeren er en tid hvor mange senker guarden. Vi minner om at ingenting haster – stopp, tenk og sjekk før du handler. Svindlerne legger ut mange feller som det er lett å bite på både for privatpersoner og næringslivet, sier Marit Sola, fagleder for anti-svindel, SpareBank 1 Sør-Norge

I 2024 så banken en økning på 30 prosent sammenlignet med 2023. Nivået har gått noe ned i 2025, men ser ut til å ha stabilisert seg på et høyt nivå. Det er særlig kortsvindel som dominerer.

Voksen kvinne med kortklippet mørkt hår og mørk kjole står foran vindu.
Marit Sola ser at svindelforsøkene holder seg stabilt høye. FOTO: Mari Løvås SpareBank1 Sør-Norge

– Svindelen blir stadig mer sofistikert og vi ser at alle yrkes- og aldersgrupper kan bli lurt, selv IT-eksperter, sier Sola.

Mistenker du svindel, er Solas oppfordring klinkende klar.

– Kontakt banken umiddelbart, uansett tid på døgnet. De kan sperre kort og BankID raskt, minner hun på.

Alltid anmeld

I tillegg mener hun det er viktig å anmelde, om uhellet først er ute.

– Vi oppfordrer alle som blir utsatt for svindel til å anmelde. Det er viktig for å synliggjøre hvor stort samfunnsproblem dette er.

Det samme oppfordrer politiet. De mistenker at folk i for stor grad lar være å anmelde straffbare forhold fordi de tror det ikke vil føre frem, forteller Sturle Smith, som er leder i Seksjon for økonomisk kriminalitet i Sør-Vest politidistrikt.

– Vi oppfordrer alle som er utsatt for svindel og andre straffbare forhold, til å anmelde dette til politiet. Det gjelder både bedrifter og privatpersoner.

– Vi oppfordrer alle som blir utsatt for svindel til å anmelde. Det er viktig for å synliggjøre hvor stort samfunnsproblem dette er, sier Sturle Smith, leder i Seksjon for økonomisk kriminalitet i Sør-Vest politidistrikt. FOTO: Sør-Vest politidistrikt

Det er det flere grunner til. Det straffbare forholdet kan bli etterforsket og oppklart, og omfanget av anmeldelser bidrar til å gi politiet en bedre oversikt over hva som har skjedd.

Anmeldelser gir politiet kunnskap om nye trender og kriminalitetsfenomen, som igjen gir et bedre kunnskapsgrunnlag for forebygging og bekjempelse straffbar virksomhet og svindel.

– Alle enkeltanmeldelser gjør oss bedre rustet til å avdekke eventuelle bakmenn for svindelaktiviteten, sier Smith.

Dette er bankens råd å unngå svindel i sommer

  • Mange svindelforsøk er knyttet til betalingstjenester for parkering. Gå alltid direkte til appen eller nettsiden – aldri klikk på lenker i e-poster eller SMS-er.
  • Får du en melding om utestående beløp som du ikke kjenner til? Ikke trykk på lenken – søk opp nummeret selv og ta kontakt direkte,
  • Blir du oppringt av noen som utgir seg for å være fra banken eller politiet? Husk: Du skal aldri oppgi BankID eller passord. Banken flytter aldri penger – de sperrer kontoer ved mistanke om svindel.
  • Mange rydder hjemme og selger ting på nett i sommer. Bruk alltid sikre betalingsløsninger gjennom nettsidene du bruker – aldri betal utenom.
  • Vær ekstra oppmerksom på omreisende arbeidere. Er de registrert i firma- og momsregisteret?
  • Du skal aldri dele BankID eller passord, og du skal alltid gjennomføre betalinger selv.
  • Får du en mistenkelig melding? Snakk med noen før du gjør noe. Hvis du er usikker, kontakt banken for å få hjelp til å vurdere om du er i ferd med å bli svindlet.

Dette bør bedriftene være ekstra oppmerksomme på for å unngå svindel i sommer

– Bedrifter må ha ekstra gode rutiner i ferietiden. Mange har sommervikarer, og det er viktig å dobbeltsjekke betalingsinstrukser. Ring heller én gang for mye enn én for lite, påpeker Marit Sola, fagleder for anti-svindel, SpareBank 1 Sør-Norge

  • Direktørsvindel: Svindlere utgir seg for å være ledere og ber om hemmelige pengeoverføringer via e-post. Sjekk alltid avsender og kontakt internt ved tvil.
  • Spearphishing: Du mottar e-post med lenker eller vedlegg som kan inneholde skadevare – vær kritisk til avsender og meld fra ved mistanke.
  • Fakturasvindel: Falske fakturaer sendes med endret betalingsinformasjon. Dobbeltsjekk alltid kontonummer og bekreft endringer via annen kanal.
  • Løsepengevirus: Skadevare krypterer data og krever løsepenger – hold programvare oppdatert, ta backup og kontakt sikkerhetsansvarlig ved angrep.

Våre siste saker her:

Du kan nominere til Moss kommunes frivillighetspris 2025
Nå kan du nominere kandidater til Moss kommunes frivillighetspris. Frist 23....
Etter Norgespris: Norske husstander sløser ikke med strøm
Forbruket blant dem som har valgt norgespris på strøm, øker litt, men folk flest...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...
Ola Innsett med krimromanen "Under Moss"
Det sies at industridød er den verste formen for drap. “Under Moss” er...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *