Foto: Pixabay

Sju av ti har opplevd farlige situasjoner på grunn av dårlig vei

En stor overvekt av norske bilister oppgir at de har opplevd farlige situasjoner på grunn av kvaliteten på veien.

Det kommer frem i en undersøkelse Infact har gjort for KNA. Mer enn hver fjerde bilist sier de ofte opplever trafikkfarlige situasjoner på grunn av veikvaliteten. KNA sier dette er i tråd med data man allerede har.

– Dette bekrefter det vi allerede vet – nemlig at dårlige veier bidrar til farlige trafikksituasjoner og ulykker, som hvert år koster liv, sier samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik, og viser til Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker og Riksrevisjonens rapport fra 2023 som slår fast at dårlige veier medvirker til 30 dødsulykker i året årlig.

Samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik. Foto: KNA

Forhold knyttet til veg og vegmiljø var, ifølge Statens vegvesen, medvirkende faktor i til sammen 25 dødsulykker i 2023. Dette tilsvarer 26 % av alle dødsulykkene. Gjennomsnittlig har faktorer knyttet til veg og vegmiljø til 30 dødsulykker i året i perioden 2014-2023. Valdvik påpeker at til tross for økte bevilgninger til drift og vedlikehold, har vi ikke sett noen forbedring i trafikksikkerheten, slik Riksrevisjonens rapport bekrefter.

Det er et stort vedlikeholdsetterslep på det norske veinettet, og særlig for fylkesveiene er det kritisk. Ifølge et ekspertnotat fra Rådgivende Ingeniørers Forening har over halvparten av fylkesveiene lav eller svært lav standard, og Statens vegvesen har slått fast at det er opp til 90 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesveiene sammenlignet med riksveinettet.

Valdvik sier det er behov for å se på prioriteringer av både drift og vedlikehold av veinettet. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet spesielt, er altfor høyt. I tillegg er det behov for bedre samhandling mellom staten og fylkeskommunene for å få mer trafikksikkerhet ut av pengene som settes av til drift og vedlikehold, sier KNAs samfunnskontakt.

– Vi trenger en forutsigbar og langsiktig plan for vedlikehold og oppgradering av veinettet. I tillegg er det behov for å styrke driften av veinettet knyttet til eksempelvis vinterdrift for å redusere risikoen for ulykker, avslutter Valdvik.

Våre siste saker her:

Ny 17. mai-marsj skal få Norge ut på tur
I anledning Friluftslivets år 2025 er det laget en ny korpsmarsj – og hele 1600...
Gi hunden en trygg og god 17. mai – la den bli hjemme
17. mai er en festdag for oss, men for  hunder kan den være både skremmende...
Ny studie: Konspirasjonsteorier truer folkehelsa
En ny omfattende studie viser hvordan helserelaterte konspirasjonsteorier undergraver...
Mat
Lag is selv – og la barna spise så mange de vil på 17. mai
Is og 17 mai hører sammen – og med hjemmelaget is laget av frukt og bær, kan...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *