Kokende sommersol over Strømstad, likevel velger nordmenn å tilbringe dagen i bensinkø, skriver Dagbladet DinSide.
I årevis har svenskene lokket millioner av nordmenn over grensen for å handle kjøtt, meieriprodukter, sigaretter, snus, slikkeri og polvarer. Alt sammen “lokkevarer” nordmenn setter pris på.
Selv om kronekursen ikke er i nordmenns favør i øyeblikket fosser det inn biler i det blågule landet, der man nå også kan handle bensin og diesel opp mot fem kroner billigere per liter, sammenlignet med her hjemme.
Dagbladet DinSide møtte mange fornøyde nordmenn som tålmodig ventet på tur ved pumpene. Vidar Osvald Haugen og Hanne Heie fra Skien står i den svært lange køen av biler på Nordby Shoppingcenter rett syd for Svinesund, men humøret er på topp.

– Vi er her i forbindelse med shopping. Vi er på harrytur som alle andre, forteller Haugen, som kom med Color Line fra Sandefjord til Strømstad.
Haugen er ikke i tvil om hvorfor han tar seg tid til å vente i kø for å fylle tanken i Sverige.
– Det er veldig mye billigere her enn hjemme. Da blir det full tank! utbryter Haugen mens han endelig får kjørt frem til pumpa, sier han til Dagbladet DinSide.
Ved en annen pumpe fyller Ørjan Thu og Gina Rosland med barna sine. De har planlagt turen godt.
– Vi skal handle. Vi har leid en hytte, men så måtte vi ha litt diesel, så da må vi fylle. Bilen er nesten helt tom. Nå lyser det og blinker, så nå er det klart, forteller Thu til DinSide.
Han peker på prisskiltet:
– Nå er det 17,29 kroner per liter. Bedre her. Det er fint og kjekt med sånne priser. Heller det enn 23 kroner som hjemme.
Etter fyllingen konstaterer han fornøyd:
– Det ble 71 liter, 1230 kroner, og det er fint og kjekt.
Sverige senket avgiftene, Norge økte
At svenskene nå har fått enda en “lokkevare” i form av drivstoff skyldes at den borgerlige regjeringen i Sverige valgte å senke drivstoffavgiftene i 2024, mens den norske regjeringen gikk motsatt vei.
Sverige senket drivstoffavgiftene i 2024 av flere årsaker, primært for å avhjelpe den økonomiske byrden for svenske familier og som et svar på politiske løfter. Her er hovedpunktene:
- Valgløfter og økonomisk byrde: Den svenske regjeringen, bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna og Sverigedemokraterna, hadde valgløfter om å senke drivstoffprisene for å gjøre det billigere å være svensk. De anså det som “tungt for mange familier” og ønsket å levere på løftet om rimeligere drivstoffutgifter.
- Høye drivstoffpriser: Drivstoffprisene i Sverige, i likhet med mange andre land, har vært høye, delvis på grunn av den generelle prisstigningen og krigen i Ukraina. Reduksjonen i avgiftene var et tiltak for å dempe disse prisene.
- Kompensasjon for økte kostnader: Selv om det var en reduksjon i drivstoffavgiftene, spesielt på bensin, økte de også dieselavgiften noe. Imidlertid planlegges ytterligere avgiftskutt for å kompensere for økte priser som følge av nye EU-krav om fornybart drivstoff.
- Biodrivstoff og utslippsmål: Sverige har hatt en ordning med innblanding av biodrivstoff i fossilt drivstoff (reduksjonsplikt). Regjeringen kuttet denne innblandingen fra 10 til 6 prosent i perioden 2024-2026 for å gjøre drivstoff billigere. For å kompensere for de forventede økte utslippene som følge av dette, planlegger de ytterligere kutt i de generelle drivstoffavgiftene. Dette er en del av en balansegang mellom å redusere kostnader for forbrukere og oppfylle klimamål.
Det er verdt å merke seg at avgiftskuttene koster den svenske staten betydelige summer. På grunn av disse kuttene, er Sverige nå et av de landene i EU med lavest bensinpriser.
Norge justerer drivstoffavgiftene årlig i forbindelse med statsbudsjettet. For 2024 ble det gjort justeringer som i sum førte til en økning i drivstoffavgiftene for både bensin og diesel.
Selv om det var en reduksjon i veibruksavgiften, ble CO2-avgiften økt, noe som samlet sett ga en netto økning i pumpeprisene fra nyttårsaften 2023 til 1. nyttårsdag 2024. Dette var en del av regjeringens politikk for å bidra til utslippskutt.
Det er også viktig å merke seg at det diskuteres en potensiell “EU-avgift” på drivstoff i Norge i fremtiden, som følge av et nytt EU-kvotesystem. Dette vil kunne føre til ytterligere prisøkninger på drivstoff.