REMA 1000 frukt- og grønnsaksavdeling.
Rema 1000 varsler at det ryddes plass til enda mer jordbær i frukt- og grøntavdelingene. FOTO: REMA 1000

Over én million solgte jordbærkurver i juni

Det er ingen tvil om hva som er sommerens store favoritt i norske handlekurver. Så langt i år har REMA 1000 solgt over én million kurver med jordbær – og det er fortsatt mye igjen av sesongen.

Ferske tall fra REMA 1000 viser en vekst på fem prosent i jordbærsalget sammenlignet med fjoråret, og bare de siste fire ukene er det solgt over en million kurver med jordbær.

– Dette er en skikkelig jordbærsommer, både i butikkene våre og på sosiale medier. Vi ser at kundene elsker jordbær – ikke bare som dessert, men som en naturlig del av et sunt og variert kosthold, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye i en pressemelding.

Jordbær ligger på en hvit flate.
Dette er en skikkelig jordbærsommer, både i butikkene våre og på sosiale medier, heter det fra Rema 1000.

Smak av norsk sommer

Jordbær er gjerne et symbol på lokal, kortreist sommermat, og i takt med sesongen tilbyr REMA 1000-butikkene norske bær av høy kvalitet. Likevel er det i sum en kombinasjon av norske og utenlandske bær som selges i butikkene.

Hittil i år er bare 15 % av jordbærene norske, men denne andelen øker utover i sommersesongen. I løpet av et år selges det i snitt 1,5-2 millioner kurver norske jordbær hos REMA 1000.

– Norske jordbær har tradisjonelt sett vært en soleklar favoritt blant kundene våre, og noe av dette henger nok sammen med nostalgi og gode sommerminner, sier Mellbye.

Super-sommer for jordbær-entusiaster

Med over én million kurver solgte jordbærkurver, er årets jordbærsesong en av de beste på lenge for REMA 1000. Kombinasjonen av smak, helse og kreative mattrender ser ut til å treffe blink hos hele bredden av kunder.

– Vi vet at mange nordmenn er opptatt av helsa si, men også av enkle løsninger i en hektisk hverdag. Jordbær er et strålende eksempel på at det sunne også kan være både godt, enkelt – og veldig sommerlig, sier Mellbye.

Fra dessert til TikTok-favoritt 

Jordbær har alltid vært en populær dessertingrediens, men nå ser REMA 1000 at bruken også har utviklet seg i nye og kreative retninger. På TikTok florerer det av oppskrifter der jordbær spiller hovedrollen – alt fra fargerike smoothie bowls og yoghurt-is til jordbærsalater med feta og balsamico.

– Sosiale medier har virkelig bidratt til å fornye måten vi bruker jordbær på. Vi ser trender med cottage cheese, granateple, frø og honning – gjerne servert i dype skåler som er både sunne og Instagram-vennlige. Mange kunder lar seg inspirere av TikTok-oppskrifter, og det merker vi på salget, sier Mellbye.

Våre siste saker her:

Moss rangert på hederlig 16. plass i Naturkampen - best av Østfolds kommuner
Naturkampen er et verktøy som gir deg oversikt over hvordan fylker og kommuner...
Alkohol og båtliv – en livsfarlig kombinasjon
En ny undersøkelse viser at en av tre båtførere har kjørt motorbåt i alkoholpåvirket...
20 år med latter og gøy
Fredrikstadguttane feirer i 2025 20 år med latter, musikk og sommerstemning...
Bil
Skrur av aircondition og andre funksjoner i bilen for å spare strøm på sommerturen
For mange er elbilen og bilturen en stor del av sommerferien. Men sommeren er...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *