Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Østfold er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
– Når 97 prosent av nybilsalget er elektrisk har vi kommet langt, men er ikke i mål. I Norge er bare 26 prosent av personbilene elektriske, i Østfold er det 25 prosent. Det vil si at elbilpolitikken så langt egentlig bare har nådd en liten gruppe, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

I Østfold er det 53 410 elbiler (25 prosent). 83 040 er dieselbiler (39 prosent). 51 051 er bensinbiler (24 prosent). I Norge totalt er det 897 214 elbiler 26 prosent), nesten 1,5 millioner dieselbiler (42 prosent) og 750 000 bensinbiler (21 prosent).
– Skal utslippene for alvor ned fra veitrafikken er det fremdeles et behov for en offensiv elbilpolitikk. Det er utvilsomt lave avgifter og mva-fritak som har løftet nybilsalget, men som tallene viser er Norge og Østfold fremdeles dieselland, sier Steinsland i en pressemelding.
Norges Bilbransjeforbund arbeider for en forutsigbar bilpolitikk. Når teknologien og markedet er modent kan det innfases mva også for elbilene.
– Potensialet er enormt. Fremdeles går 75 prosent av bilene i Østfold på noe annet enn strøm. Størstedelen fyrer altså på fossile drivstoff som bensin og diesel, men det er også noen få kuriøse innslag i tillegg til elektrisitet. Bilparken er fortsatt mangfoldig, avslutter Steinsland.