Tapene fra anmeldte bedragerier i Norge var på minst 2,13 milliarder kroner i 2024, ifølge en ny analyse fra Økokrim. De siste årene har økningen vært kraftig.
Det er første gang Økokrim har beregnet tap for norske borgere i anmeldte bedragerisaker, melder Økokrim på egne nettsider.
I 2020 satt svindlerne igjen med et utbytte på 864 millioner kroner. Økningen tilsvarer dermed 147 prosent på fire år.
Bedrageriene inkluderer alt fra kjærlighetsbedrageri og investorbedrageri der det er færre saker, men større beløp, til bedragerier på annonseplattformer som ofte kan være små beløp, men mange i antall saker.
– Vi snakker om bedragerier som et samfunnsproblem. Hvis vi tenker oss at kriminelle sitter igjen med over 2 milliarder kroner, som de reinvesterer i videre kriminalitet, er det alvorlig, sier avdelingsdirektør i Økokrim, Gunnar Holm Ringen.
Det antas at det er store mørketall, og bare rundt en tredel av bedrageriene blir anmeldt, ifølge undersøkelser fra Økokrim. Av sakene som blir anmeldt, er det bare et fåtall som blir etterforsket.
I 123 av anmeldelsene har ofrene blitt svindlet for over 1 million kroner.
Viktig å anmelde
Arbeidet med å bekjempe digitale bedrageri er godt i gang med opprettelsen av en egen bedragerienhet, som jobber for å forebygge og etterforske større saker. Politiet jobber også med en teknisk løsning for å anmelde bedragerier digitalt.
– Vi vil oppfordre alle til å anmelde, slik at politiet får mest mulig informasjon. Selv om politiet henlegger enkeltstående bedragerisaker, brukes opplysningene i anmeldelsen til å avdekke mønstre og bakmenn, sier Holm Ringen.
– Vi etterforsker, men samtidig når det dreier seg om 30.000 saker, så er vi også avhengige av samarbeide tett med privat sektor, for eksempel bank og finans, for å tette igjen sårbarheter, forebygge og informere allmennheten om risikoen, sier Holm Ringen i Økokrim.