Baklykt på en bil.
SKAL, SKAL IKKE: Mange kjøpere styrer helst utenom brukte elbiler med kort, gjenværende garantitid for batteripakken, viser ny undersøkelse. Foto: Colourbox/Tomasz Zajda Virrage Images Inc

Mange bileiere med batteri-skrekk

Syv av ti bileiere ville vært betenkt over å kjøpe brukt elbil hvis garantitiden for batteripakken nærmer seg slutten, viser undersøkelse. Mindre risikabelt enn mange tror, mener bransjeeksperter.

I en måling utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) svarer 45 prosent at de ville unngå et bilkjøp med risiko for å måtte bytte batteri om kanskje bare et år eller to.

Ytterligere 25 prosent oppgir at de til en viss grad ville vært betenkt, og i det minste forlangt en dokumentert test av batterihelsen.

For 12 prosent av de spurte ville batteristatus vært en del av totalvurderingen, men ikke avgjørende i seg selv. Kun 4 prosent svarer at dette er noe de ikke ville lagt vekt på. De øvrige krysser av for vet ikke.

– «Batteri-skrekk» er lett å forstå, siden dette hittil har vært den store kostnadsdriveren for eldre elbiler. Heldigvis er vi på rask vei over mot en situasjon der ny teknologi gjør temaet mindre viktig, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL i en pressemelding.

Mer enn garantert kapasitet

Garantien på elbil-batterier er gjerne åtte år eller 160000 kjørte kilometer. Den dekker som regel også en minimumskapasitet, for eksempel tilsvarende 70 til 80 prosent av opprinnelig nivå. Betingelsene kan variere noe mellom ulike merker og modeller.

– Kvaliteten på nyere batterier har i stor grad løpt fra disse garantibestemmelsene. Ferske målinger viser at gjennomsnittlig kapasitetstap nå er lavere enn to prosent per år. Det betyr at holdbarheten i praksis vil overstige selve bilens forventede levetid.

Prisen på de typisk mest brukte litium-ion-batteriene har allerede falt mye, og ventes i 2026 å fortsette ned mot det halve sammenlignet med bare tre år tilbake, påpeker Hansen. Frem mot 2030 mener han full utskifting trolig blir enda en del billigere.

Kan overhales og oppgraderes

– Overhaling og oppgradering blir nok allikevel i de fleste tilfeller mer aktuelt. Innfasing av ny teknologi på dette området vil bety fortsatt reduserte kostnader for bileierne.

Undersøkelsen fra ABL viser at eldre bileiere er mer bestemt på å unngå kjøp av elbil med kort gjenværende garantitid på batteriet enn yngre.

– Det henger nok sammen med at eldre bileiere har hørt om eller erfart at prisen for batteribytte kan ha oversteget elbilens restverdi, mens yngre stoler mer på fallende kostnader gjennom teknologiutvikling, sier Arild Hansen i Autobransjens leverandørforening.

Våre siste saker her:

Når skatten straffer dem som bygger landet
Selskapsskatten er rettferdig: Jo bedre det går, jo mer betaler du. Overskudd...
Moss, Våler og Råde undertegnet avtale om flere læreplasser
Kommunene Moss, Våler og Råde har sammen med Østfold fylkeskommune signert en...
Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger
Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black...
Én av fem frykter de ikke har råd til jul
For mange nordmenn står julefeiringen i fare fordi økonomien ikke strekker til....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *