๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐ฆ ๐๐ ๐๐๐ ๐ โ๐๐ฃ๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ก ๐๐ ๐ ๐กรธ๐๐ ๐ก๐ โ๐๐ฃ๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐. ๐๐๐ ๐ โ๐๐ ๐๐๐ ๐ฬ ๐๐๐๐๐๐ก๐ ๐ ๐กรธ๐๐ ๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ฬ๐๐ก ๐ ๐ก๐๐๐๐๐๐. ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ก ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐ฆ, ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐ ๐๐ก ๐ก๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ก ๐ฃ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ฆ๐ก๐๐๐๐๐๐๐๐.
ย
Statens vegvesen har uttalt at de vil ha en lรธsning hvor ogsรฅ trafikken fra Jelรธya som skal til E6 kan ledes direkte ut til E6 uten รฅ mรฅtte kjรธre gjennom byen.
ย
รstfold INP stรธtter Moss INPs forslag om at det blir lagd en tunnel fra Jernbanegata, rett sรธr for rรฅdhusbrua, og ut til E6 ved Torbjรธrnsrรธd. Tunnel i lรธsmasser vil ikke gรฅ i omrรฅder med kvikkleire og kryssing av RV 19 tunnel og jernbanetunnel vil vรฆre i fjell.
ย
Uansett hvilken lรธsning som blir valgt, det vil nok koste mer enn de 4 milliarder kronene som er avsatt. Men her er det staten som i hรธyeste grad har ansvaret. Det er de som stรฅr for fergesambandet som slipper biltrafikken rett inn i Moss sentrum.
ย
๐๐๐ง๐ ๐๐ซ ๐๐ซ ๐๐๐ญ ๐ฬ๐ฉ๐๐ง๐๐๐ซ๐ญ ๐ง๐จ๐ค ๐๐ฏ ๐ข ๐ฌ๐ญ๐๐ญ๐ฌ๐ค๐๐ฌ๐ฌ๐๐ง ๐ฏ๐ข๐ฌ๐๐ซ ๐๐ญ ๐ฉ๐๐ซ ๐๐ค๐ฌ๐๐ฆ๐ฉ๐ฅ๐๐ซ ๐จ๐ฌ๐ฌ:
ย
* Det bygges ny Fornebu-bane, prisen nรฆrmer seg 30 milliarder kroner.
ย
* Noen i regjeringen skal fรฅ nye kontorer, prosjektet med regjeringskvartalet i Oslo ser ut til รฅ lande pรฅ litt over 50 milliarder kroner.
ย
Nรฅ er ikke รstfold INP imot at de 8000 menneskene som bor pรฅ Fornebu skal fรฅ T-bane. รstfold INP er heller ikke imot at regjeringen skal ha funksjonelle kontor.
ย
๐๐๐ง ๐ฆ๐๐ ๐,๐ ๐ฆ๐ข๐ฅ๐ฅ๐ข๐จ๐ง๐๐ซ ๐๐ข๐ฅ๐๐ซ ๐จ๐ ๐,๐ ๐ฆ๐ข๐ฅ๐ฅ๐ข๐จ๐ง๐๐ซ ๐ฉ๐๐ฌ๐ฌ๐๐ฌ๐ฃ๐๐ซ๐๐ซ ๐ฉ๐๐ซ ๐ฬ๐ซ ๐ซ๐๐ญ๐ญ ๐ข๐ง๐ง ๐ข ๐๐จ๐ฌ๐ฌ ๐ฌ๐๐ง๐ญ๐ซ๐ฎ๐ฆ ๐ก๐๐ซ ๐งรฆ๐ซ๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐ฅ๐ข๐ฏ๐๐ญ ๐จ๐ ๐จ๐ฏ๐๐ซ ๐๐.๐๐๐ ๐ฆ๐๐ง๐ง๐๐ฌ๐ค๐๐ซ ๐ข ๐๐จ๐ฌ๐ฌ ๐ง๐ฬ ๐๐ฬ๐ญ๐ญ ๐ฆ๐๐ซ ๐๐ง๐ง ๐ง๐จ๐ค.
ย
Som Charlotte Whitton sa: ยซMan cannot live by incompetence aloneยป.
ย
Sรฅ etter snart 50 รฅr med venting, prosjektering og trenering av prosjektet for ny RV 19 gjennom Moss, sรฅ har tiden nรฅ kommet til รฅ handle.
ย
ร๐ฌ๐ญ๐๐จ๐ฅ๐ ๐๐๐ ๐ฌ๐ญรธ๐ญ๐ญ๐๐ซ ๐๐จ๐ฌ๐ฌ ๐๐๐, ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐ก๐๐ซ ๐๐จ๐ซ๐๐ฌ๐ฅ๐ฬ๐ญ๐ญ:
ย
* Bygg to nye kanalbroer, en for biltrafikk og en for gรฅende og syklende. Modifisering av Helgerรธdgata bรธr utsettes.
ย
* Statens vegvesen utreder hva som er den beste lรธsningen for รฅ lede biltrafikken fra fergene ifra eksisterende fergeleie og inn i tunnel og videre ut til E6 uten รฅ blande seg med bytrafikken.
ย
Etter รฅrevis med utredninger og undersรธkelser sรฅ er det ikke mange ukjente faktorer igjen. Innstillingen til ny RV 19 i tunnel skal derfor presenteres i innevรฆrende รฅr.
ย
Kommentaren er skrevet av fra venstre
ย
Ole Kristian Sรธrlie (INPs 1. stortingskandidat ved valget i 2025)
Svein Kenneth Stensrud (leder Moss INP)
Iselin Liliegren Helgesen (2. stortingskandidat ved valget i 2025)
Knut Harald Kloster Bjรธrge (3. stortingskandidat ved valget i 2025)
ย