Mindre enn to måneder etter lansering har Cappelen Damm trykket fem opplag og 100 000 eksemplarer av mossingen Eyvind Hellstrøms enormt populære kokebok Grunnboka – kjent fra TV2-programmet Kokkeskolen.
Mesterkokken gleder seg over at interessen for matlaging er så stor.
— At Grunnboka rives vekk er selvsagt helt vilt. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg forestilt denne suksessen, sier mesterkokken og kokebokforfatteren Eyvind Hellstrøm.
Folk vil lage maten sin selv
Grunnboka er kokeboka som elevene i Kokkeskolen på TV2 bruker som en livreddende bøye når de konkurrerer i matlaging.
I flere sesonger har Grunnboka kun vært tilgjengelig for elevene i Kokkeskolen, men etter massiv etterspørsel fra TV-seerne ble Grunnboka lansert 8. september og tilgjengelig for alle.
Hellstrøm sier i en pressemelding at suksessen delvis skyldes kjennskap til Kokkeskolen, men også en økt interesse for mat i befolkningen – noe kokkelegenden gleder seg veldig over.
— Grunnboka brukes flittig av elevene i Kokkeskolen og som TV-seer er det spennende å følge utviklingen og vanskelighetsgraden i alle konkurransene. Har man Grunnboka selv er det enklere å følge med og forstå alt som skjer, sier Hellstrøm. Men det som gleder meg aller mest er å registrere at interessen for matlaging er så stor, og at folk vil lage maten sin selv og ikke overlate til matindustrien.
Stjernekokken, som trådte sine barnesko i Moss, mener at å lage mat fra bunnen av gir inspirasjon og setter i gang lysten til å lære enda mer gjennom prøving og feiling.
— Mat må vi ha hver dag og det viktigste er at den er god. Det gir en økt lyst til å utvikle seg på kjøkkenet, sier Hellstrøm.
Kan bli den mest solgte boka denne høsten
Liv Loftesnes, redaktør for boka og redaksjonssjef for sakprosa livsstil, jubler over suksessen:
— I Cappelen Damm skjønte vi med en gang at det var en supergod idé å gjøre Grunnboka til tilgjengelig for alle, men at det skulle bli en så stor suksess tror jeg ikke noen av oss kunne forestille seg. Grunnboka kommer trolig til å bli den mest solgte boka i Norge denne høsten.
— Dette er ufattelig sterkt og selvfølgelig kjempegøy. Oppskriften er en klassiker: knallgodt og unikt konsept, rådyktig forfatter, god timing og godt lagarbeid, sier Loftesnes i pressemeldingen.