Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.

– Priskonkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard. Når prisene gikk noe ned fra juli til august, slik vi har sett tidligere år, skyldes dette normalt tilbudskampanjer i forbindelse med skolestart, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist i en pressemelding.
Han påpeker at det er mange faktorer som påvirker prisveksten på mat.
Blant varegruppene som økte mest i pris fra august i fjor var kaffe, kakao og sjokolade. Dette gjenspeiler råvaresituasjonen internasjonalt.
– Det er fint å se at prisveksten avtok i august. Utviklingen vi har sett i det siste, men også over tid, har vært omtrent som i våre nordiske naboland, noe som illustrerer at mye av utviklingen er et internasjonalt fenomen, sier Whist.
Bekymring over få aktører i dagligvarebransjen
Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet har vært gjenstand for bekymring i flere år og var sist påpekt hyppig i forbindelse med årets stortingsvalg.
Når konkurransen er svak og aktørene er få, kan det få flere konsekvenser for både forbrukere og samfunnet:
– Høyere priser: Færre aktører betyr mindre priskrig. Norske forbrukere betaler ofte mer for matvarer enn i mange andre europeiske land.
– Begrenset vareutvalg: Når noen få kjeder dominerer, kan det føre til mindre mangfold i produktene som tilbys. Mindre leverandører kan slite med å få plass i hyllene.
– Mindre innovasjon: Konkurranse driver utvikling. Uten press fra konkurrenter kan kjedene ha mindre insentiv til å forbedre kundeservice, bærekraft eller produktutvalg.
– Høye marginer og superprofitt: Konkurransetilsynet har avdekket at enkelte aktører har høy lønnsomhet, noe som kan tyde på at konkurransen ikke er sterk nok og det er oppdaget prissamarbeid.
– Etableringshindringer: Nye aktører møter store barrierer, som høye kostnader og vanskeligheter med å få tilgang til butikklokaler.
Regjeringen har innført flere tiltak for å motvirke dagligvareaktørenes makt og blant annet er styrking av lov om god handelsskikk og innføring av markedsetterforskning for å avdekke konkurranseproblemer blant tiltakene.