Handlevogn i butikk foran hyller med matvarer.

Forbrukertilsynet har mottatt 300 klager på dagligvarebransjen

På oppdrag fra regjeringen er Forbrukertilsynet i gang med å granske dagligvarebransjen. Første steg er å gå gjennom klager på bransjen.

– Vi har startet med å gå igjennom tips og klager vi har fått. Det er snakk om rundt 300 klager på dagligvarebransjen, sier tilsynets underdirektør Marit Evensen til Nettavisen.

Ifølge henne er dette et stort antall klager. Støre-regjeringen har bedt Forbrukertilsynet gå gjennom de store dagligvarekjedenes reklamer, priskampanjer og kundeklubber, for å finne ut om det gjør det vanskeligere for forbrukerne å orientere seg – og om det foregår lovbrudd.

– Vi kommer til å sette inn godt med ressurser på dette. Hvor mye vil avhenge av utredningene vi foretar nå i høst, og funnene vi gjør, forteller Evensen.

Nettavisen skriver at en av 300 klagene kommer fra Forbrukerrådet, som nevner Meny, Rema 1000 og Coop. I klagen hevdes det at kjedene bryter med prisopplysningsforskriften siden de ikke oppgir førpris når de reklamerer med bonus-tilbud.

Våre siste saker her:

Når skatten straffer dem som bygger landet
Selskapsskatten er rettferdig: Jo bedre det går, jo mer betaler du. Overskudd...
Moss, Våler og Råde undertegnet avtale om flere læreplasser
Kommunene Moss, Våler og Råde har sammen med Østfold fylkeskommune signert en...
Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger
Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black...
Én av fem frykter de ikke har råd til jul
For mange nordmenn står julefeiringen i fare fordi økonomien ikke strekker til....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *