Norske sjåfører bruker bilens berøringsskjermer til helt enkle oppgaver som å slå på eller skifte radiokanal, justere klimaanlegget og søke opp musikk.
En av tre sjåfører taster inn navigasjonsadresse mens de kjører bil, viser en undersøkelse fra Kantar på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind.
– Mens det er forbudt å bruke mobiltelefon under kjøring, er det ingen forbud mot å bruke skjermen i bilen. Det er kanskje et lite paradoks. Men selv om det er lov, er det ikke nødvendigvis lurt, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.
– Alle som kjører bil har et ansvar for å være aktsomme i trafikken. Da må man konsentrere seg om bilkjøringen og trafikken – ikke skjermen.
Stor aktivitet
I undersøkelsen oppgir flest at fikling med radiokanaler er den mest brukte funksjonen på skjerm under kjøring.
72 prosent sier at de bruker skjermen til å sette på eller bytte radiokanal.
55 prosent oppgir at de bruker skjermen til å justere klimaanlegget.
39 prosent søker opp kontakter eller slår inn et nummer for å ringe ut.
36 prosent skriver inn navigasjonsadresse under kjøring.
34 prosent søker opp musikk fra strømmetjenester.
– Skjermer i bil er kommet for å bli. Men bruk av skjermen krever at fører tar blikket bort fra veien og trafikken. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg. Å søke opp kontakter eller skrive inn navigasjonsadresse er begge aktiviteter som krever at du tar blikket bort fra veien over flere sekunder. Det beste er å gjøre innstillinger på skjermen mens bilen står i ro eller ved å bruke stemmekontroll, sier Steen.
Problematisk
62 prosent opplever det som problematisk å måtte ta blikket bort fra trafikken når de navigerer i skjermen.
– Det er fritt frem å bruke all funksjonalitet på skjermen under kjøring, og mye av skjermens funksjonalitet er knyttet til ren underholdning. Vi anbefaler å holde blikket på veien og unngå å bruke skjermen under kjøring så langt det lar seg gjøre, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
71 prosent innrømmer at de må ta blikket vekk fra veien for å navigere riktig på berøringsskjermen.
– At nesten tre av fire sjåfører tvinges til å se bort fra veien under kjøring, er uheldig. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere på bilkjøringen. Vi ser at antall bilskader øker og tror at en av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet. Mange skader og uhell kunne nok vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre om kjøringen og ikke om skjermen, sier Hofstad-Nielsen.