Regjeringen anslår å bruke 1,7 milliarder kroner på jernbaneutbygging mellom Oslo og Moss på Østfoldbanen i statsbudsjettet som ble presentert onsdag.
Målet er bedre tilbud og flere avganger for regiontogene mellom hovedstaden og Moss, og redusert reisetid for togene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.
Samtidig skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding at det er lite sannsynlig at de blir ferdige til 2030, som tidligere varslet.
– Det er helt avgjørende for Moss at vi blir ferdige, all vår utvikling avhenger av det. Det er et stort, åpent sår i Moss sentrum, sier Simen Nord, ordfører i Moss, til NRK.
Stadige forsinkelser
Dobbeltsporprosjektet Sandbukta–Moss–Såstad har vært preget av flere forsinkelser.
Kvikkleirefunn i Moss sentrum har skapt store problemer. Dette førte til at Bane NOR måtte overta deler av entreprisen fra MossIA, og det har vært omfattende diskusjoner om sikkerhet og stabilisering.
Skredfare og kalksementstabilisering har vært under vurdering. Etter et skred ved Nesvatnet i Levanger har Bane NOR måttet revurdere metodene sine, noe som har skapt usikkerhet og behov for ekstra overvåking
Det pågår en rettstvist mellom Bane NOR og entreprenøren MossIA om hvem som skal ta regningen for forsinkelser og kostnadsøkninger. Striden gjelder hele 5,8 milliarder kroner.
Prosjektet innebærer bygging av ny jernbanestasjon i Moss sentrum, i et område med svært krevende grunnforhold.
Strekningen fra Oslo til Moss er også en del av en større InterCity-satsing, noe som gjør koordineringen med andre prosjekter mer komplisert.
Ordfører i Moss er skuffet over at 2030 nå ser ut til å være et urealistisk mål for sluttføring av dobbeltsporet fram til byen.
– Det er veldig synd og skuffende, men heller ikke helt uforventet, sier Nord til NRK.