Erik Alfred Eriksen (1904 – 1985)
Trekkspilleren på bildet, Erik Alfred Eriksen, ble allment kjent i 1920/30 åra på bakgrunn av mesterlig traktering av sitt trekkspill. Dette førte til at han oftest ble omtalt som akkordeon-artist, kunstner og mester! Han skulle nok mer enn gjerne vært til stede for å overvære åpningen av den 46. utgaven av “Tendenser” som foregår på Galleri F15 23. mars.
BENGT Ø. ERIKSEN tekst (Gjengitt med tillatelse)
Alfred, som han ble tiltalt, hadde sin oppvekst på Alby, nærmere bestemt Potetkjelleren for mer enn 100 år siden. Der bodde han sammen med sine foreldre og fem søsken. Han startet i 1912, som åtteåring, sin trekkspill-karriere på sin eldre brors enraders durspill, uten noen som helst viten om noter, harmonisering og fingerspill. Noe musikkforståelse var det vel i familien, da faren Erik trakterte en fiolin. Dessuten; en grammofon, noen plateskiver og ikke mist et godt gehør var nok til stor hjelp, kanskje i tillegg til noen tålmodige foreldre.?
Som femtenåring fikk han et kromatisk spill. Da startet også utviklingen av den gryende musikeren gjennom blant annet kursvirksomhet. Alfred viste talent. Med årene opparbeidet han seg et godt renommé med sine konserter og eminente spill over hele Skandinavia. Han deltok i et utall av trekkspillmesterskap – lokalt så vel som nasjonalt.
Han oppnådde premier og hederlige omtaler. To ganger ble han norgesmester i trekkspill, første gangen i 1928 i Oslo i Circus Verdensteater, med “Olympiaoverturen”.

En elsket musiker
Den beskjedne musikeren fra Jeløy viste seg å bli en skattet underholder med sitt varierte repertoar til mange slags arrangementer: Teater, møter, dans og konserter. 66 radio-opptredener – den første i Barnetimen. I 1937 spilte han til dans under den gedigne Mosseutstillingen som samlet mer enn 300.000 besøkende over et par-tre måneder.
Foruten å gjøre plateinnspillinger, turnerte han med karer som Hans Erichsen, Zetterstrøm og Kristoffersen, Einar Rose, Hauk Aabel – ja, kort sagt de fleste av våre kjente revystjerner. Han spilte også under premieren på den norske kriminalfilmen “Cafe X” i 1928.
Alfred hadde god klang i norsk musikkliv. Drammens Tidene uttrykte seg slik: “Når Alfred Eriksen spiller, er det som å høre et helt orkester. Og det er ikke godtkjøpsmusikk han serverer, men virkelig god musikk, klassisk som moderne, spillet på en slik måte at det er en nydelse å høre ham”.
Mellomkrigsårene var fylt med mye musikk, og da trekkspill i særdeleshet. I etterkrigstiden endret bildet seg – spillejobbene avtok. Men Alfred holdt det gående med blant annet kurs- og opplæringsaktiviteter. Han kunne jo øse av trekkspillkunnskap mer enn noen annen. En av hans dyktige elever, Tom Havold, stiftet Moss Trekkspillorkester i 1968.
Alfred levd et godt liv sammen med sin lidenskap som varte livet ut.
(Red.anm.: Bengt Ø. Eriksen er barnebarn av Erik Alfreds bror. Artikkelen ble først publisert på Facebook)
KILDER: Tom Havold og Eriksensamlingen