Nå lanserer Østfold fylkeskommune og Sykehuset Østfold en ny film og læringsveileder som viser sammenhengen mellom skolefag og yrkesliv.
I filmen ser vi en kvinne som får livreddende førstehjelp i en park. Ambulansepersonell ankommer og frakter henne til akuttmottaket ved sykehuset på Kalnes (se video nedenfor).
Scenene danner grunnlaget for oppgaver som elevene skal løse og viser hvordan kunnskap fra flere skolefag brukes i virkelige situasjoner.
– Vi er veldig glade for at Sykehuset Østfold ble med på laget. Det er viktig at elevene får innsikt i arbeidslivet og ser sammenhengen mellom fag og yrker. Dette gjør vi gjennom flere tiltak som arbeidsuke, jobbskygging og prosjektet «Relevans i fag» sier Geir Syvertsen, primus motor for prosjektet og karriereveileder i Østfold fylkeskommune.
Lederen for Kompetanseforum Østfold, Hege Aatangen, sier på fylkeskommunens nettsider at den nye filmen fra Sykehuset Østfold viser hvorfor samarbeid med arbeidslivet er avgjørende for å gi elevene innsikt i regionens muligheter.
– Vi får ikke til dette alene, virksomhetenes engasjement er nøkkelen. Derfor setter vi stor pris på at Sykehuset Østfold har valgt å bidra i dette arbeidet. Vi håper filmen gir ungdom inspirasjon til å se helsesektoren som en spennende karrierevei, understreker Aatangen.
Viser hvorfor skolefag har verdi
Prosjektet «Relevans i fag» viser hvordan fag på skolen henger sammen med kompetansen som brukes i arbeidslivet. Filmene og oppgavene brukes i både ungdomsskoler og videregående skoler som en del av karriereveiledningen.
«Relevans i fag» er en del av et større system for helhetlig karriereveiledning i skoler.
– Målet er at elevene skal se at det de lærer på skolen faktisk har en verdi senere i livet. Filmene har oppgaver som går på tvers av fag, og fagene gir kunnskap som kan brukes i mange yrker, forteller karriereveileder Syvertsen.
Det er lærere ved Mysen videregående som har laget oppgavene som følger filmen. Eivind Sletner, fagleder ved skolen, ser flere fordeler med å bruke lokalt arbeidsliv for å skape relevans i fag for elevene.
Han mener økt kunnskap om arbeidslivet kan bidra positivt for elevene.
– Mange elever har en veldig overfladisk forståelse av enkelte yrkesveier, og her kan de kanskje få motivasjon til å grave dypere og finne spennende fremtidsmuligheter for seg selv, sier faglederen ved Mysen videregående.