Galleri F 15s soloutstilling med Marina Abramović viser et bredt utvalg verk fra hennes fem tiår-lange kunstnerskap, og inkluderer performance, video, fotografi og installasjon.
Den serbiske kunstneren Marina Abramović regnes som en pioner innen performancekunst som visuell kunstform. Hun har gjennom hele sin karriere redefinert grenser innen samtidskunsten gjennom en uredd utforskning av smerte, utholdenhet, sårbarhet og transformasjon.

– Utstillingen samler sentrale verk fra ulike faser av Abramovićs karriere og kretser rundt temaer som utholdenhet, natur, energi og dødelighet, sier Lise Pennington, direktør for Galleri F 15 og en av utstillingens kuratorer.
Utstillingen er delt inn i sju tematiske kapitler:
Tidlige videoperformancer og samarbeid med kunstneren Ulay – Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful, Rest Energy, Imponderabilia og The Hero – fremhever den fysiske og psykologiske spenningen som står sentralt i Abramovićs praksis.
Verkene i rommet «Physical and Mental Borders» konfronterer oss med en rå sårbarhet og spenningen som ligger i det farlige og intime.
Etter den mye omtalte performancen The Artist is Present ved MoMA i 2010, hvor hun i løpet av tre måneder satt i taushet og så inn i øynene til 1600 besøkende, søkte Abramović tilbake til naturen for ro og forankring.
Verkene Holding the Goat, Holding the Lamb, Black Sheep og Portrait with Black Lamb i «Back to Simplicity» uttrykker en lengsel etter det enkle og en dypere forbindelse med naturen.
The Cleaner, Portrait with Potatoes, Portrait with Onions, The Kitchen II og The Kitchen VII er presentert i «Domestic Life», hvor huslige gjøremål som rengjøring og matlaging løftes til symbolske og meditative uttrykk.

«Places of Power» viser Abramovićs nære forbindelse til Brasil, hvor hun har studert krystaller og deres virkning på kropp og sinn. Hennes utforskning av spiritualitet og naturens energikraft kommer til uttrykk i verkene The Current og Floating.
Vi forblir i det samme tematiske landskapet i «Meditative States», hvor Water Study og Black Dragon går inn i refleksjon, meditative praksiser og oppfordrer publikum til å interagere.
Utforskningen av materialers energipotensial fortsetter i «Transforming Energy». Verkene Dozing Consciousness (Body) og Shoes for Departure åpner for deltakelse gjennom interaksjon med mineraler og krystaller, blant annet ved å tre inn i et par sko laget av kvartskrystaller.
I «Death blir dødelighet tematisert gjennom verkene Nude with Skeleton, Holding the Skeleton, Portrait with Matches og The Kitchen VIII. I ulike perioder av Abramovićs liv har hun laget flere verk med skjeletter, som symboliserer dødens tyngde og uunngåelighet, så vel som byrden ved å være dødelig.
Utstillingen gir en mulighet til å oppleve bredden i Marina Abramovićs kunstnerskap – fra fysisk krevende performancer til poetiske refleksjoner over natur, energi og dødelighet.
Den inviterer publikum til å fordype seg i kunstnerens utforskning av menneskelige grenser, spirituell transformasjon og kraften i tilstedeværelse.
MARINA ABRAMOVIĆ
Galleri F 15, Albyalléen 60, Moss
25. oktober 2025 – 1. februar 2026
Offisiell åpning:
Vernissasje tirsdag 28. oktober kl. 17:00, Alby kafe
Kuratert av Lise Pennington og Maria C. Havstam, i samarbeid med Abramović.
Artikkelen fortsetter under bildet

Om kunstneren
Marina Abramović (f. 1946, Beograd, Jugoslavia) regnes som en pioner innen performancekunst som en visuell kunstform. Siden 1970-tallet har hun utforsket kroppens og sinnets grenser gjennom verk preget av smerte, utholdenhet og spirituell transformasjon.
Samarbeidet med den tyske kunstneren Ulay resulterte i flere ikoniske performancer, inkludert Imponderabilia.
I 2010 ble retrospektiven The Artist is Present ved MoMA i New York en kulturell begivenhet, og befestet hennes posisjon som en ledende samtidskunstner.
Gjennom hele sin karriere har Abramović fortsatt å utfordre grensene for hva som regnes som kunst. I 2013 grunnla hun Marina Abramović Institute for å støtte langvarige performanceverk.
Abramović har stilt ut ved en rekke internasjonale institusjoner, inkludert Venezia-biennalen, Documenta i Kassel, Moderna Museet i Stockholm og Royal Academy of Arts i London, hvor hun i 2023 ble den første kvinnelige kunstneren med separatutstilling i hovedgalleriene.
Hennes kunstneriske praksis er fortsatt dypt innflytelsesrik, og kombinerer ritual, tilstedeværelse og fysisk nærvær for å utforske hva det vil si å være menneske.