Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Nyordet “rekkeviddeangst” fra 2013 kan ikke legges død ennå.
– Blant dagens nye elbilister finnes elbil-etternølerne som i større grad har forventninger til at en elbil er en vanlig bil. Det er helt forståelig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en uttalelse.
I 2020 var det 14 prosent som svarte at de ofte opplever rekkeviddeangst, mens tallet i år er 18 prosent. Ser man på de som kun har ett års elbilerfaring, er utviklingen i negativ retning enda større – så mye som ni prosentpoeng.
I 2020 oppga 15 prosent av de med kort erfaring at de ofte har rekkeviddeangst. I årets undersøkelse er det hele 24 prosent i samme gruppe som oppgir at de ofte har rekkeviddeangst.
I perioden 2020 til 2025 har markedet for elbil økt raskt. I 2019 var elbilandelen i nybilsalget 42 prosent, mens andelen var 89 prosent i slutten av 2024.
– Når alle kjøper elbil, betyr det at vi også får med oss noen skeptikere eller etternølere som ikke er like trygge på den nye teknologien, sier Christina Bu.
Etternølere kan ha andre forventninger
Det viser seg at de som svarer at de ofte har rekkeviddeangst, er nye elbilister. Det forsterker erfaringen fra andre spørsmål i samme undersøkelse om at jo lengre du har kjørt elbil, jo mer positiv er du.
– De som tidlig byttet til elbil, var gjerne svært motiverte for ny teknologi. De var nok også mer tilgivende overfor det som var mer vanskelig med elbil, mens en del av de som nå nylig har gått over til elbil kanskje ikke er fullt så motiverte. Dermed har de kanskje andre forventinger til rekkevidde og lading, mener Bu.
Elbilpolitikken innebærer et kraftfullt teknologiskifte
Overgangen fra bensin og dieselbiler til elbiler er et kraftfullt teknologiskifte og utviklingen har vært formidabel.
– Man skulle tro at utviklingen hadde gått motsatt vei. Nye elbiler har langt bedre rekkevidde enn de første som kom på markedet, og med årene har vi fått et veldig godt utbygd hurtigladenettverk, sier Bu.
Generalsekretæren i Elbilforeningen legger vekt på at økonomien i elbilholdet nå blir enda viktigere.
– Skal vi få alle med over til nullutslippsbiler, også de som kjøper brukt, må vi også framover sikre at det er det elektriske alternativet som lønner seg. Da er virkemidler som for eksempel miljørabatt i bomringen veldig viktig, sier Christina Bu.
Fakta om Elbilisten 2025
- Gjennomført for 14. gang av Norsk elbilforening.
- Over 15 200 elbilister har svart på årets undersøkelse.
- Utført i perioden 2. april til 7. mai