Handlevogn i butikk foran hyller med matvarer.

Fra juli til august gikk matvareprisene ned

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.

Mann med rødlig hår og rødt skjegg i grå jakke og lys skjorte.
Bransjedirektør for Virke dagligvare, Bendik Solum Whist.

–  Priskonkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard. Når prisene gikk noe ned fra juli til august, slik vi har sett tidligere år, skyldes dette normalt tilbudskampanjer i forbindelse med skolestart, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist i en pressemelding.

Han påpeker at det er mange faktorer som påvirker prisveksten på mat.

Blant varegruppene som økte mest i pris fra august i fjor var kaffe, kakao og sjokolade. Dette gjenspeiler råvaresituasjonen internasjonalt.

– Det er fint å se at prisveksten avtok i august. Utviklingen vi har sett i det siste, men også over tid, har vært omtrent som i våre nordiske naboland, noe som illustrerer at mye av utviklingen er et internasjonalt fenomen, sier Whist.

Bekymring over få aktører i dagligvarebransjen

Konkurransen i det norske dagligvaremarkedet har vært gjenstand for bekymring i flere år og var sist påpekt hyppig i forbindelse med årets stortingsvalg.

Når konkurransen er svak og aktørene er få, kan det få flere konsekvenser for både forbrukere og samfunnet:

– Høyere priser: Færre aktører betyr mindre priskrig. Norske forbrukere betaler ofte mer for matvarer enn i mange andre europeiske land.

– Begrenset vareutvalg: Når noen få kjeder dominerer, kan det føre til mindre mangfold i produktene som tilbys. Mindre leverandører kan slite med å få plass i hyllene.

– Mindre innovasjon: Konkurranse driver utvikling. Uten press fra konkurrenter kan kjedene ha mindre insentiv til å forbedre kundeservice, bærekraft eller produktutvalg.

– Høye marginer og superprofitt: Konkurransetilsynet har avdekket at enkelte aktører har høy lønnsomhet, noe som kan tyde på at konkurransen ikke er sterk nok og det er oppdaget prissamarbeid.

– Etableringshindringer: Nye aktører møter store barrierer, som høye kostnader og vanskeligheter med å få tilgang til butikklokaler.

Regjeringen har innført flere tiltak for å motvirke dagligvareaktørenes makt og blant annet er styrking av lov om god handelsskikk og innføring av markedsetterforskning for å avdekke konkurranseproblemer blant tiltakene.

 

 

Våre siste saker her:

Når skatten straffer dem som bygger landet
Selskapsskatten er rettferdig: Jo bedre det går, jo mer betaler du. Overskudd...
Moss, Våler og Råde undertegnet avtale om flere læreplasser
Kommunene Moss, Våler og Råde har sammen med Østfold fylkeskommune signert en...
Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger
Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black...
Én av fem frykter de ikke har råd til jul
For mange nordmenn står julefeiringen i fare fordi økonomien ikke strekker til....

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *