Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.

– Det har vært et historisk sesongmønster at prisene på mat og drikke øker fra juni til juli, sier bransjedirektør for dagligvare i Virke, Bendik Solum Whist.
Whist forklarer at leverandørene normalt justerer sine priser denne måneden. De foregående fem årene har prisveksten fra juni til juli i gjennomsnitt ligget på 3,9 prosent. I år var denne noe høyere, på 4,4 prosent. Det bidro til en årsprisvekst på 5,9, litt lavere enn i Danmark, som i juli hadde en matprisvekst på 6,5 prosent.
– Prisveksten skyldes kostnadsøkninger i verdikjeden for dagligvarer, som høye priser på flere råvarer og effektene av jordbruks- og lønnsoppgjøret, sier Whist.
Whist legger til at priskonkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard, og at lav og stabil pris- og kostnadsvekst er det beste for både forbrukerne og dagligvarekjedene.
Blant matvarene som har økt mest i pris det siste året, finner vi typiske importvarer som kakao og kaffe, som har steget med henholdsvis 25,4 og 23,9 prosent siden juli i fjor.